Kilimanjaro: Een ijsbeer in Afrika (Deel IV)

Aangekomen op Basecamp (20 september 2012)

Horombo Hut (3720m) – Kibo Hut (4700m)

Tot dusver verliep onze klim vlotjes. En we hadden niets anders verwacht. Relatief korte wandelingen, haalbare hoogtes, veel mogelijkheden tot rust… Nu al problemen hebben zou betekenen dat we een streep mogen trekken door onze ambitie om de top te halen. Maar vanaf nu verandert alles. Op het moment we vandaag wakker werden op 3700 meter, beseften we allebei: over 24 uur moeten we boven zijn. Dat betekent 2200 meter klimmen in één dag. Geen tijd meer om te rusten en aan te passen aan de hoogte. Nu begint de uitdaging pas echt.

The Saddle

Vandaag wandelden we door the Saddle, een dorre woestijnvlakte. Qua wandeling was dit misschien de makkelijkste tot nog toe. We zitten boven de 4000 meter en dus zijn de temperaturen naar onze Belgische normen draaglijker. In totaal wandelden we vier uur naar boven. Goed voor zo’n negen à tien kilometer. De volledige dag hadden we zicht op de twee grote pieken Mawenzi en Kibo.

Net als onze medeklimmers zijn we onder de indruk van hoe steil de weg naar de top wordt. “Niet aan denken. Het is makkelijker dan je denkt.”, probeert onze gids ons gerust te stellen. We geloven er echter niets van. Het laatste stuk lijkt ons niet eens haalbaar zonder klimmateriaal.

Als we nog een Belg tegenkomen die op de terugweg is, wordt onze vrees alleen maar versterkt. Hij heeft deze nacht de top beklommen. Veel moed spreekt hij ons echter niet in. “Bereid jullie maar voor. Het is echt loodzwaar.”, zegt hij. Hij heeft deze nacht veel mensen zien sneuvelen. Doodziek waren ze. Stikkapot. Sommige gidsen moesten echt hun team naar beneden helpen.

Zelf had hij het zo koud dat hij vreesde dat zijn tenen er zouden afvriezen. Zijn gids heeft hem serieus moeten aanmoedigen en zijn rugzak moeten overnemen om hem boven te krijgen. Dit beloofde niet veel goeds.

Maanden aan een stuk hebben we getraind. Ons voorbereid op de zware klim die de Kilimanjaro toch wel is, als we de vele getuigenissen mogen geloven. Toch komt het verhaal van iedere persoon die de Kilimanjaro heeft trachten te beklimmen op hetzelfde neer. Tot aan Base Camp Kibo geraakt iedereen die fit is. De Kilimanjaro is nu eenmaal gekend omdat het bergbeklimmen geleidelijk verloopt. Dat was ook de reden waarom we meteen voor de Kilimanjaro kozen. Toch haalt amper de helft Uhuru Peak, het hoogste punt (iets waar de reisagentschappen graag een hoger percentage op kleven). En dat heeft alles te maken met de laatste beklimming. Je krijgt niet de tijd om je aan te passen aan de hoogte van Base Camp, die op 4700 meter ligt. Om middernacht, slechts enkele uren nadat je er bent aangekomen, vertrek je immers al weer voor de laatste klim. Als je dit combineert met de extreme koude ‘s nachts (tot -20 graden) en het duidelijk een pak steilere parcours richting de krater, dan hoeft je het niet verbazen dat meer dan de helft van de klimmers het moet opgeven.

Ook Marc, onze landgenoot, heeft deze nacht de top

Met Kibo, de ijsbeermascotte in het laatste kamp.

beklommen. We hadden verwacht hem tegen te komen op weg naar Kibo Hut, het Base Camp van de Kilimanjaro. En jawel, een klein uurtje voor het bereiken van het laatste kamp zagen we hem afdalen. Hij zou ons wel moed inspreken dachten we. Iemand die al vijf van de Seven Summits heeft beklommen, zou ongetwijfeld beter kunnen inschatten hoe zwaar de inspanning naar Uhuru Peak is.

“Bereid je maar voor op het ergste. De laatste drie uur naar Gilman’s Point, de kraterrand, is echt doodgaan. Het is gekkenwerk.” Hij vertelde hoe demotiverend het werkte om telkens te moeten zigzaggen naar boven, uren aan een stuk, en en nooit het einde te zien. Zijn gids vertelde ons hoe Marc er zelfs aan twijfelde om door te gaan na het bereiken van Gilman’s Point. “Dit is echt niet de makkelijkste berg van de Seven Summits, verre van. Maar jullie hebben karakter. Het zal wel lukken.”, probeerde hij ons nog te motiveren.

In de namiddag kwamen we aan in Kibo Hut. Het werd al snel duidelijk dat dit een kamp was waar niemand lang verbleef. Alles was veel primitiever en er was zelfs geen water meer op deze hoogte. Tot onze verbazing liepen we nog Josh, een Australische politieagent die we een paar dagen eerder in het hotel hadden leren kennen, tegen het lijf. Enkele dagen geleden twijfelde hij nog of hij zou kunnen beginnen aan de klim, omdat hij al zijn gerief had verloren op de luchthaven. Sindsdien hadden we hem niet meer gehoord.

Op het laatste moment is hij nog kunnen starten en via de Rongai-route is hij deze ochtend toegekomen in het Base Camp. Alle klimmers van de verschillende routes komen hier namelijk samen voor de nachtelijke klim naar de top. We spraken af om elkaar tegen te komen op de top en daar een foto te nemen.

Vooraleer we beginnen aan onze vroege avondmaal en we in ons bed kruipen, kijken we nog naar de weg die we deze nacht zullen moeten afleggen richting Uhuru Peak. Het lijkt ongelooflijk dat we over 13 uur bovenop de Kilimanjaro zouden staan. Met het intimiderend zicht op de Kibo peak en de getuigenissen van onder andere Marc lijken we nu pas te beseffen hoe zwaar we het nog zullen hebben vooraleer we onze eerste Seven Summit op ons palmares mogen zetten.

Al stonden Ruben en ikzelf voor dezelfde zware opdracht, toch hadden we op dit moment verschillende gedachten over de afloop van onze klim. Waar ik vorige week nog met een hoop stress had af te rekenen in aanloop naar de klim, was deze nu vervangen door een hoop adrenaline en zelfvertrouwen bij het aanschouwen van de laatste uitdaging. Bij Ruben begonnen er dan weer twijfels op te steken of we wel de top zouden halen. Ongetwijfeld zou het het onze grootste prestatie ooit zijn als we de nachtelijke klim tot een goed einde kunnen brengen. Daarom sloten we een pact. Hoeveel we ook afzien en denken aan stoppen, we slepen er elkaar doorheen. En dat tot we op het hoogste punt van Afrika staan.